Taxa roz este reprezentată de prețurile mai crescute ale acelorași produse din toate categoriile pentru femei, decât a celor pentru bărbați. A fost denumită așa pentru că rozul este culoarea specifică genului feminin, culoarea tradițională cu care se împachetează cea mai mare parte a producției feminine.

Această discriminare între sexe a fost analizată într-un studiu făcut la New York în anul 2015, în care au fost incluse 800 de persoane, ce a avut drept rezultat creșterea prețurilor cu 7% pentru produsele de femei, în comparație cu cele ale bărbaților, iar cu 13% mai mult pentru produsele de îngrijire personală. În acest studiu au fost analizate 90 de branduri, iar rezultatul a arătat că femeile plătesc cu aproape 50% mai mult decât bărbații diferite produse sau servicii.Un alt rezultat al studiului scoate la iveală faptul că femeile plătesc mai mult pe tot parcursul vieții, pentru că și jucăriile pentru fetițe sunt mai scumpe decât cele pentru băieței.

Mai mult decât atât, femeile sunt plătite și mai puțin decât bărbații, mai exact cu 14% pe oră , iar diferența de salarii între sexul feminin și cel masculin variază între 3,3% și 21,7% în statele membre, arată un raport al Parlamentului European.

Care sunt produsele și serviciile ale căror prețuri diferă în funcție de gen?

Unul dintre produsele utilizate atât de femei, cât și de bărbați sunt lamele de ras. Diferența este doar de preț și de ambalaj, pentru că unele sunt roz, iar altele albastre și un aparat de ras de la Gilette Venus cu o singură lamă pentru femei de exemplu costă 15 lei, iar 5 aparate de ras pentru bărbați tot ale aceluiași brand, Gilette, de asemenea cu o singură lamă, se vând la prețul de 25 lei. Maiourile alte lucruri folosite de către ambele sexe, însă cele pentru femei sunt cu aproximativ 10 lei mai scumpe, decât cele pentru bărbați.
Parfumurile care sunt folosite și de sexul feminin și de cel masculin, doar că aceeași cantitate și aceeași calitate de la același brand costă mai scump pentru femei. Diferențe de preț se observă și în cazul anumitor servicii, precum cele de frizerie și spălătorie chimică.

 

Precaritatea menstruală

În cazul produselor utilizate pentru perioada ciclului femeilor, mai exact tampoanele, absorbantele, este foarte vizibil faptul că există o taxă roz ce oferă doar instabilitate, nesiguranță. În luna iunie a anului 2021, Parlamentul European a cerut să fie asigurat accesul la „o contracepţie de calitate şi la preţuri accesibile”. Acest raport este unul prin care Parlamentul face apel la 27 de state membre ale Uniunii Europene să „garanteze că femeile beneficiază de drepturi sexuale şi reproductive de calitate, complete şi accesibile, precum şi să suprime toate obstacolele care împiedică accesul deplin la aceste servicii”.
Pe lângă cerințele amintite anterior, eurodeputații fac apel către statele membre să aplice scutiri de TVA la produsele de igienă feminină sau să le pună gratuit la dispoziţia persoanelor care au nevoie, pentru a combate precaritatea menstruală.
Taxa roz și efectul acesteia nu afectează atât de mult pe moment, dar consecințele acesteia sunt resimțite de fiecare femeie, încă de la achiziționarea jucăriilor, până la cumpărarea produselor pentru persoane în etate, așadar pe tot parcursul vieții unei femei.