Pe lângă mâncarea și apa, somnul este un element important pentru sănătatea oamenilor. Cantitatea de somn necesară acestora diferă în funcție de vârsta persoanelor. Astfel, cu cât creștem în vârstă, cu atât avem nevoie de mai puține ore de somn.

Copiii au nevoie de 10-11 ore de somn pentru o dezvoltare sănătoasă. Adolescenții trebuie să se odihnească între 8 ore jumătate și 9 ore jumătate, iar adulților le sunt necesare între 7 și 9 ore de somn. 

În funcție de câte ori doarme o persoana pe parcursul a 24 de ore, există mai multe modele de somn și anume: monofazic, bifazic si polifazic.

 

Somnul monofazic sau modelul celui care doarme o singură dată pe zi

Modelul de somn monofazic implică dormitul doar o dată pe zi, de obicei aceasta realizându-se noaptea. Majoritatea oamenilor se încadrează în acest model și dorm în medie de la 6 până la 8 ore pe zi.

Această modalitate a somnului este preferată de persoanele care sunt plecate de acasă pe timpul zilei și nu-și permit să aibă mai multe cicluri de somn pe zi.

 

Somnul bifazic sau modelul celui care doarme de două ori pe zi

Acest model, numit și „modelul de somn de siestă”, constă în dormitul de două ori în 24 de ore. De obicei, persoană care este adepta acestui model are un ciclu mai lung de somn noaptea, de aproximativ 5-7 ore, și încă un ciclu de somn, mai scurt, pe parcursul zilei.

De asemenea, și persoanele care dorm noaptea un segment de timp de trei-patru ore, apoi se trezesc pentru câteva ore, după care se culcă înapoi, se încadrează tot în acest model.

 

Somnul polifazic sau modelul celui care doarme de mai multe ori pe zi

În acest ultim model de somn, după cum îi spune și numele, există mai mult de două cicluri de somn pe zi. De obicei, persoanele care adoptă acest model au între 4 și 6 perioade de somn, combinațiile acestor intervale putând fi împărțite în trei mari categorii:

  1. Fiecare om: o perioadă de somn lungă de 3 ore, la care se adaugă încă trei pauze de dormit de 20 de minute (totalul ar fi de aproximativ 4 ore pe zi)
  2. Uberman: doar 3 ore de somn pe zi, respectiv 6 pauze de odihnă care durează 30 de minute
  3. Dymaxion: doar 2 ore de somn pe zi, respectiv câte 30 de minute la fiecare 6 ore

 

În consecință, pe parcursul vieții, oamenii trec prin toate cele trei tipuri de somn: atunci când sunt bebeluși, majoritatea activităților pe care le desfășoară sunt mâncatul și dormitul, astfel aceștia vor dormi de mai multe ori pe zi, fiind în faza somnului polifazic. Când avansează în vârstă, cantitatea de somn necesară se micșorează, ajungând la un model de somn bifazic. De aici, unii adulți rămân la acest model de somn, iar alții trec la modelul monofazic, dormind o singură dată pe zi.

Totuși, fiecare om, respectiv fiecare organism este diferit. Astfel, numărul de ore de somn pe zi, dar și modelul de somn, diferă de la persoană la persoană, unele dintre ele având nevoie de cel puțin 8 ore de somn, altele simțindu-se în formă după doar 5 ore de odihnă.