Noua taxă care va fi percepută începând de la 1 ianuarie 2020 a fost, în opinia celor care au propus-o, o formă de evitare a poluării în Centrul Capitalei. Totuși, drumul de la intenție, la realizare este lung, sinuos și, în cazul de față, ineficient.

Practic, Primăria Capitalei a propus o taxă, care amintește mai mult de Evul Mediu, decât de realitățile contemporane, cel puțin așa arată avalanșa de glume de pe rețelele sociale.

O vorbă veche spune că :

Drumul până la Iad este pavat numai cu bune intenții

Practic, ar trebui să vedem de ce această taxă va fi ineficientă.


Scopul real al taxei 

În primul rând, scopul taxei nu este să fie aerul mai curat în Centrul Capitalei ci, să fie încasări mai mari la buget. Colectarea unei taxe presupune să existe un personal care să încaseze sau să verifice stadiul încasărilor. Asta înseamnă, că înainte de a proceda la încasare, cheltui bani cu personalul, tipul de document, aparatura necesară. Francezii spun că un cost ridicat al unei taxe, omoară taxa respectivă.

În al doilea rând, mașinile care nu respectă norma de poluare eligibilă fără a fi taxată pentru a intra în Centrul Capitalei fie vor bloca locurile de parcare din zona de rezidență, fie se vor înghesui în vecinătatea zonei de unde acționează interdicția. Cum căile de acces spre Centrul Capitalei sunt oricum suprasolicitate la orele de vârf, aglomerația va crește.

În al treilea rând, mai bine de o treime din mașinile care circulă în București, sunt ale celor care tranzitează Capitala, adică nu vin decât ocazional în București. Dacă aparatele care emit vigneta se blochează ca suratele lor de la Fetești (faimoasa taxă de pod), atunci să vezi

”bairam”, bibicule! 
– vorba lui Caragiale

În al patrulea rând, există șansa ca și alte orașe să introducă astfel de taxe, în special mașinilor de București. S-a afirmat în mass-media că nici primarilor din localitățile de pe DN1 să zicem, nu le convine că mașinile bucureștenilor care pleacă la Sinaia le poluează aerul.

În al cincilea rând, va exista o utilizare mai mare a taxi-urilor (multe poluante), a mijloacelor de transport în comun, a Metro-ului, ceea ce înseamnă, din nou blocaje.

În al șaselea rând, în perimetrul respectiv, există școli, grădinițe și părinți care își duc copiii și îi iau de la școală. Mulți părinți sau bunici poate au mașini sub norma de poluare eligibilă pentru a evita taxarea, ceea ce înseamnă că aceștia vor fi prejudiciați, fapt care duce la scăderea încrederii în autorități. Anul 2020 este unul electoral, deci, vor fi destui care nu vor mai vota cu actualul Primar General, fie și din cauza acestei noi taxe. Să nu mai vorbim că, în acest mod, scade și coeficientul de securitate publică al Capitalei, fiindcă astfel, copiii vor fi mai vulnerabili în fața răufăcătorilor.

Soluții eficiente în marile orașe europene

Alte orașe europene, precum Roma, au găsit soluții mult mai inteligente. Astfel, în anumite ore de vârf, Centrul este blocat prin activarea unor filtre electronice care afișează interdicția de intrare. Seara, filtrele se închid și poți să vezi din mașină, faimoasele hoteluri ”Excelsior” sau Svizzera” din Centrul Romei.

Este evident că autorii taxei nu au realizat un studiu de impact, studiu privind eficiența taxei, sau orice studiu menit să evalueze viabilitatea acestei noi taxe.

Este, de mult, în România, un obicei dăunător al factorilor de decizie de a inventa impozite, taxe, iar când feed-back-ul e negativ, se pricep să cârpească pe ici pe colo, să mai taie să mai lipească ceva.

Nu este un secret pentru nimeni că București, oraș european are o infrastructură deficitară. Încă nu avem o centură care să preia eficient traficul, decongestionând orașul. Încă nu există o cale de acces eficientă spre Aeroportul Internațional Otopeni. Așa cum am mai arătat, căile de acces spre Centru sunt deja supraaglomerate la orele de vârf. București, pe alocuri, are multe străzi, potrivite pentru circulația trăsurilor decât a mașinilor. Adică multe străzi ar fi potrivite pentru traficul din prima jumătate a secolului XX.

Lipsa infrastructurii moderne, greutatea de a ajunge dintr-un loc în altul sunt punctele slabe care au privat București de găzduirea Agenției Europene a Medicamentului. Evident, nu acestea sunt singurele, dar au avut un rol determinat în evaluarea specialiștilor europeni.

Revenind la Roma, Grande Raccordo Anulare este un inel de tip autostradă care înconjoară Roma, astfel că poți ajunge repede în orice parte a orașului. În București, lipsa de continuitate de la un primar la altul, ca și lipsa continuității marilor proiecte de la un guvern la altul sunt cauzele care au făcut imposibilă proiectarea, executarea și darea în folosință a unui element de infrastructură ca Grande Raccordo Anulare.

Bruxelles, una din capitalele a Uniunii Europene, sediul unor importante instituții europene și euro-atlantice are o infrastructură modernă, o eficiență de invidiat a traficului urban, deși se circulă încă pe străzi cu piatră cubică. Există un management urban integrat, există racorduri cu autostrăzile principale, există o gestionare optimă a sensurilor unice,astfel încât ambuteiajele și statul în trafic sunt reduse considerabil.

Madridul a dezvoltat un sistem eficient de circulație feroviară către periferii și zona metropolitană, ceea ce decongestionează traficul rutier. La București, deși se apropie Euro 2020, calea ferată care urma să lege Gara de Nord cu Aeroportul Otopeni este blocată în justiție, după cum nici magistrala de Metrou Drumul Taberei nu are șanse prea mari să se finalizeze. Ce să mai vorbim despre Centura Capitalei, în care aceia care vor să ajungă de pe A1, pe A2 pierd în trafic un timp egal cu jumătate din timpul alocat deplasării de la Pitești, la București, sau de la București, la Constanța.

Așadar, ”Taxa Oxigen” nu își va atinge scopul, va crea un val de nemulțumire și va sfârși prin a fi catalogată drept un experiment nefericit. Încă o dată, se vede că factorii de decizie nu vor, nici în ruptul capului, să preia exemplele de bună practică din statele europene avansate. Ori asta, se traduce, în principal, prin scădere popularității.

Să nu uităm, că 2020, este an electoral….