Cu toții știm că dragostea trece prin stomac. Dar ce se inatampla atunci când prin stomacul turistului străin se formeză și o bună parte din imaginea pe care acesta o are despre țară noastră?

Printre primele lucruri pe care un turist le face atunci când vizitează o altă țară este să mănânce. Iar, de multe ori, vrea să mănânce bine. Și pe bună dreptate. “Bucătăria” este una dintre cele mai puternice elemente culturale pe care o țară o poate avea.

Gastronomia autohtonă prin ochiul turistului străin

Oricine vine în România pentru prima dată  învață rapid cele două cuvinte definitorii pentru dietă oricărui român mândru de rădăcinile sale: sarmale și mămăligă. De acolo, începe călătoria turistului străin în dimensiunea culinară românească. De la cele mai reprezentative feluri de mâncare, la obiceiurile românilor la masă, povestea începe să fie scrisă, iar turiștii sunt  copii cuminți care o ascultă.

Un alt plus pe care se pare că România îl are în ochii gurmanzilor de peste hotare este simplitatea.  Nimic din complicatul demn de stelele Michelin nu se compară cu gustul atât de pur al mâncării românești. Supele acre, tocănițele consistente sau plăcintele care întrec orice produs de patiserie francez, sunt doar câteva dintre felurile de mâncare  aflate în topul  preferintelor străinilor.  Dacă unii sunt cuceriți întocmai de această savoare, alții sunt atrași și de pretul mic pe care mâncarea îl are.

Dar, există și o a două categorie de turiști, cea care consideră bucătăria românilor că fiind o copie, un amestec de prin toate colțurile lumii. „Voi în România nu aveți mâncarea voastră tradițională.” sau “Nici mujdeiul de usturoi nu e românesc, e peste tot.”, sunt doar câteva dintre percepțiile pe care unii străini le-au despre mâncarea noastră. Iar faptul că sarmalele, simbolul  atât de iubit, s-a dovedit a avea rădăcini turcești nu le face romanilor misiunea mai ușoară.

 

Restaurantele cu specific pun gustul românesc pe harta lumii

Franța, Germania, Marea Britanie sau Statele Unite sunt doar câteva dintre locurile unde bucățele tradiționale au pătruns atât de ușor și firesc pe piață restaurantelor. Și, deși la început restaurantele cu specific românesc au fost un refugiu pentru românii plecați să muncească în altă țară, iată că acum din ce în ce mai mulți străini frecventează localurile tradiționale. Surprinzător există chiar și o aplicație care îi ajută pe oameni să găsească mai ușor restaurantele și magazinele cu specific. Scopul aplicației este să pună mâncarea pe harta lumii și să o aducă aproape de cei curioși să încerce o frântură din savoarea bucatelor românești.

O porție de Românie-subiect pentru presa internațională

Jurnaliștii postului american CNN publicau  la începutul lunii decembrie al anului 2019 un material despre bucătăria și mâncarea românească, „pe care toată lumea trebuie să o încerce”.11 influente multiculturale îmbinate cu tradițional. Aceasta este imaginea bucătăriei noastre în ochii celor de la CNN, care scriau despre reinventarea mâncării românești și despre motivele pentru care această este atât de apreciată.

Adevărul este că, tradițional sută la sută sau nu, România devine din ce în ce mai vizibilă pe radarul amatorilor de mâncare bună și reușește să rămână una dintre cele mai gustoase bucătării pe plan internațional.