Nu sunt „samsar”, dar mă pricep cât-de-cât la mașini… mai ales după ce prima mea mașină second hand s-a dovedit a avea kilometrii dați înapoi.


Mașinile SH din Germania nu mai sunt de mult o alegere bună

Este deja clișeu să vorbim despre mașini second hand aduse recent din Germania, acolo unde au fost conduse de o batrânică ne-fumătoare.

Adevărul este că în ziua de astăzi, cei mai mulți dealeri auto din Germania sunt turci care „sămsăresc” mașinile care urmează a fi „sămsărite” în Romnânia. Adică, chiar dacă nu le spală frumos pentru a le pune la vânzare ca fiind noi-nouțe, cu siguranță le dau kilometrii înapoi.

Iar aceasta este doar prima mână, căci, odată ajunsă în Romania, cel mai probabil mașina va intra într-un „proces de restaurare” fals. Vânzătorul o va aranja astfel încât să pară cât mai bună.

Acesta o va curăța la interior, îi va repara – doar pentru a funcționa provizoriu – micile defecte, o va polisha și nu în ultimul rând, va umbla un pic la kilometraj, pentru a o face mai nouă decât este.


Cât costă și cum se dau kilometrii înapoi la o mașina?

În general, cam orice persoană care se ocupă cu mașini are un mecanic care „se ocupă de bord”. Internetul, de asemenea, este plin de anunțuri privind acest serviciu…

Din câte am înțeles, procedeul este destul de simplu: pentru mașinile mai noi, cu bord electronic, se „umblă” din calculator.

Pentru cele vechi, care au ceasuri în loc de display-uri, se învârte efectiv odometrul, până când ajunge sub 200.000km. Dacă ar lăsa mai jos, ar bate la ochi…

Prețul pentru manoperă variază între 50 și 150 de lei, în funcție de model. Dar banii nu mai sunt o problemă atunci când vrei să vinzi o mașină bună…

3 semne că mașina ta are mai mulți kilometrii în realitate decât are în bord

Indiferent de suma pe care urmează să o plătești pe un autorism, gestul de a fi înșelat în sine este deranjant. De aceea, vreau să îți ofer astăzi câteva ponturi pe care să le urmărești pentru ca cel de la care cumperi mașina să nu te păcălească.


Scaunul șoferului. Principalul suspect.

Primul lucru pe care ar trebui să îl verifici, chiar și înaintea motorului, este scaunul șoferului. De cele mai multe ori, samsarii de mașini dau kilometrii înapoi, dar nu schimbă și scaunele, deoarece este destul de scump.

Dacă scaunul prezinta urme de uzură peste limita normală, este un semn că aceasta poate avea în realitate peste 250 mii de kilometrii.

Semne care pot trăda un scaun uzat: tapiseria sau pielea ruptă, partea scaunului dinspre exteriorul mașinii lăsată, zgârieturi, etc.


Volanul și butoanele deteriorate

De asemenea, deteriorarea volanului și a butoanelor de pe bord indică o uzură excesivă.

Totuși, aceste elemente nu sunt exagrat de scumpe și chiar exista metode de a le recondiționa. Pe lângă vopsele pentru piele, am observat destul de multe anunțuri online pentru kituri de recondiționare a butoanelor.

 

Sunetul ușilor trebuie să fie „compact”


Acest aspect este mai greu de explicat. În mare parte, ușa nu ar trebui să sune ca la tractor atunci când o închizi. De asemenea, poți urmări ca liniile ușilor să corespundă. Dacă o ușă este mai lăsată, iarăși nu este un semn tocmai bun…


Cum poți verifica kilometrii reali ai mașinii?

Teoretic, ai nevoie de un „tester” compatibil cu mașina. Practic, soluțiile de „hack-ing” a kilometrajului au ajuns atât de avansate, încât este posibilă rescrierea computerului pentru a șterge orice urmă.

Să spunem, totuși, că samsarul nu a avut un software atât de avansat în cazul tău.

Primul pas pe care îl poți face, dacă mașina a fost rulată în România, este să verifici istoricul la RAR. Dacă datele de acolo nu corespund „realității” prezentate de către vânzător, tocmai ai prins vulpea cea hoață.

Un alt mod prin care poți verifica dacă mașina are kilometrii dați înapoi, este să mergi cu ea la un service autorizat. Baieții de acolo sigur îți pot spune ce kilometraj afișează computerul mașinii în realitate.

Dacă ai mașina cu cutie automată, cere-le să verifice și kilometrajul cutiei. De cele mai multe ori, acesta nu poate fi dat înapoi, ci doar se poate reseta la 0km.

Ce poți face dacă ai fost păcălit?

În primul rând, cel mai rău lucru pe care îl poți face, este să nu faci nimic.

Dacă ai suficiente dovezi că mașina pe care ai cumpărat-o a avut kilometrajul dat înapoi, adresează-te Poliției. La urma urmei, se numește înșelătorie, iar acest lucru este o infracțiune.

Pe de altă parte, nu cred că ar fi indicat să suni imediat vânzătorul și să îi ceri banii înapoi; s-ar putea ca gestul tău să fie tratat drept șantaj… Cel mai bine, cere sfatul autorităților și lasă-i să își facă treaba.